شرکت سروآب انرژی

تحقیق و توسعه

ساخت دستگاه الکترودیونیزاسیون

الکترودیونیزاسیون (EDI) فن­آوری پیشرفته و بسیار جدیدی است که برای برای تولید آب دمین استفاده می­شود. این فرایند در صنعت جایگزینی مناسب برای فرایندهای رزینی Mixed Bed است و موجب حذف مصارف مواد شیمیایی برای احیای رزین­ها و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ­های تولید و نگهداری می­گردد.
ساخت و تولید استک های الکترودیونیزاسیون در حال حاضر در انحصار کشورهای معدودی از جمله امریکا، ژاپن و آلمان می باشد.

شرکت سروآب انرژی در طی پروژه­ای تحقیقاتی که از ابتدای سال­ 1398 آغاز و تا فروردین 1399 ادامه یافت، موفق به ساخت واحد الکترودیونیزاسیون در مقیاس آزمایشگاهی گشته و در تست­ های اولیه انجام شده، قابلیت این دستگاه در حذف یون­های آب و تولید آب فوق خالص با هدایت الکتریکی کمتر از 0.1 میکروزیمنس بر سانتی­متر به اثبات رسید.
در حال حاضر نسبت به ثبت اختراع این محصول در اداره ثبت مالکیت معنوی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور اقدام شده و مراتب در حال پیگیری است.

تولید ماده ضدرسوب (Antiscalant) فرایندهای RO

آنتی­اسکالانت محلولی شیمیایی است که جهت کاهش اثرات رسوب و گرفتگی روزنه های غشای اسمز معکوس استفاده می­ شود. آنتی ­اسکالانت در طول عمر ممبران اسمز معکوس تاثیر زیادی دارد و از هزینه ­های تعویض غشاهای مصرفی سالیانه می­کاهد. به دلیل وجود نمک ­های محلول در آب ورودی به سیستم­های تصفیه آب به روش اسمز معکوس و آب­شیرین­کن و ایجاد گرفتگی و رسوب در روزنه ­های میکرونی پلی ­آمید ممبران های اسمز معکوس، و اصطلاحا پدیده scaling به وجود می ­آید. استقاده از آنتی ­اسکالانت نامرغوب باعث کاهش ظرفیت تولید، بالا رفتن میزان نمک ­های محلول در آب تولید TDS خروجی تولید، افزایش فشار بر پمپ­ های طبقاتی و کاهش طول عمر پمپ و افزایش برق مصرفی ناشی از بالا رفتن میزان آمپر، تعدد شستشوی ممیران ناشی از گرفتگی و در نهایت کاهش طول عمر در ممبران­ها و تعویض زود هنگام آن می ­گردد.

در حال حاضر در عمده ­ی واحدهای آب­شیرین­ کن و اسمزمعکوس کشور از آنتی اسکالانت ­های وارداتی استفاده می­شود. سالانه بیش از 15 میلیون دلار ارز جهت واردات آنتی ­اسکالانت از کشور خارج می­شود.

در داخل کشور تاکنون چنین محصولی مبتنی بر روش علمی تولید نشده است و نمونه­های داخلی موجود در بازار از حداقل قابلیت­های آنتی ­اسکالانت نیز برخوردار نبوده و صرفا برای مقاصد تجاری عرضه شده­اند.

شرکت سروآب انرژی نمونه­ های موفقی از آنتی ­اسکالانت­ های موثر در فرایندهای اسمزمعکوس را سنتر کرده و در حال توسعه این محصولات با حمایت پارک علم و فن­آوری دانشگاه تربیت مدرس می­باشد.