شرکت سروآب انرژی

دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از پرکاربردترین دستگاه ها برای تصفیه آب است .تصفیه آب صنعتی به عنوان بخش مهمی در صنعت تولید به حساب می آید زیرا آب در همه صنایع و برای انسان ها یک امر حیاتی است. امروزه به دلیل کمبود آب باید با استفاده از دستگاه تصفیه آب، آب های زیرزمینی را به آب های قابل استفاده تبدیل کرد. اگر می خواهید اطلاعاتی درباره دستگاه تصفیه آب صنعتی کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.
فهرست مطالب

تصفیه آب صنعتی چیست؟

تصفیه آب صنعتی به مجموعه کارهایی گفته می شود که در انتها آب صنعتی تولید می شود. آب صنعتی آبی است که در صنایع مختلف استفاده می شود. صنایعی مانند صنعت داروسازی، صنایع غذایی، صنعت رنگرزی و بسیاری از صنعت های دیگر از آب صنعتی استفاده می کنند. اما صنایع مختلف برای حفظ آب باید برنامه مناسبی داشته باشند.

می توان فاضلاب صنایع مختلف را تصفیه کرد و دوباره از آن استفاده کرد. انجام این کار باعث کاهش هزینه و صرفه جویی در مصرف آب می شود. اما برخی از فاضلاب ها دارای مواد خطرناکی مانند فلز هستند که تصفیه این فاضلاب ها شامل خنثی سازی مواد است.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی کاربردهای بسیاری دارد. اما کاربردهای مهم دستگاه به شرح زیر است:

  • دستگاه تصفیه آب صنعتی برای تامین کردن آب برای کشاورزی و گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دستگاه تصفیه آب صنعتی برای تولید آب شرب آشامیدنی از آب های شور کاربرد دارد.
  • برای تولید آب نیروگاه های بخار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای صنایع غذایی استفاده می شود.
  • برای صنایع خودروسازی کاربرد دارد.
  • برای تولید آب دستگاه های دیالیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در صنعت پلاستیک کاربرد دارد.
  • در صنعت برق نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دستگاه تصفیه آب صنعتی برای تولید کارخانه های پتروشیمی، کاغذ سازی، رنگ سازی و نساجی و سایر کارخانه کاربرد دارد.
  • جهت تامین آب مورد نیاز برای رشد دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای تولید آب، کارخانه های داروسازی و بهداشتی کاربرد دارد.

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

آبی که املاح از آن جدا شود و خالص باشد، آب شیرین و آب محصول گفته می شود. دستگاه تصفیه آب صنعتی با استفاده از روش اسمز معکوس اقدام به از بین بردن باکتری، ویروس، گل و لای و فلزات سنگین می کند. مراحل کار دستگاه با استفاده از روش های پیش فیلتراسیون، میکرو فیلتراسیون، پمپاژ و اسمز معکوس است.

دستگاه تصفیه آب صنعتی برای تولید آب با کیفیت ساخته شده است. آب برای ورود به سیستم اسمز معکوس از چند مرحله پیش تصفیه، تصفیه و میکرو فیلتر عبور می کند و املاحی مانند گل و لای و کلر را از بین می برد. اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی به شرح زیر است:

پیش تصفیه آب صنعتی

پیش تصفیه آب صنعتی شامل موارد زیر برای تصفیه آب صنعتی است:

  • فیلتر کربنی برای حذف کلر و لجن
  • فیلتر شنی برای از بین بردن شن و ماسه، گل و لای و مواد معلق
  • سیستم تزریق مواد شیمیایی برای حذف کولر
  • سیستم تزریق کلر جهت ضد عفونی کردن آب
  • بوستر برای تقویت فشار

میکروفیلتر

میکروفیلترها هوزینگ های استوانه ای و از جنس استیل است. داخل هوزینگ فیلترهای الیافی وجود دارد که آب از بیرون فیلترهای الیافی وارد و از داخل فیلترها خارج می شود، در این مرحله گل و لای باقی مانده از بین می رود.

ممبران یا اسمز معکوس

ممبران یا اسمز معکوس برای خالص شدن آب و از بین رفتن املاح و یون های موجود در آب مورد استفاده قرار می گیرد. اما از مهمترین مزیت ممبران این است که 99 درصد شوری را از آب حذف می کند.

تزریق آنتی اسکالانت

برای جلوگیری از نشست نمک و رسوبات بر روی ممبران آنتی اسکالانت نصب می شود که شامل مخزن مواد شیمیایی و پمپ تزریق است.

تابلو برق و ابزار دقیق و کنترلی

تابلو برق و ابزار دقیق و کنترلی، شامل تابلو برق برای کنترل قطعات و فشارسنج برای کنترل فشار سیستم است. همچنین tds متر نیز برای کنترل کیفیت آب تولید شده استفاده می شود.

سیستم شستشو فیلترها

سیستم شستشو فیلترها دارای CIP برای شستشو ممبران در زمان گرفتگی است و دارای سیستم فلاشینگ برای شستشو ممبران با استفاده از آب تصفیه شده است.


برای خواندن مطالب درمورد فیلتر شنی میتوانید:

هزینه نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی از قطعات مختلفی برای تصفیه تشکیل شده است. سرویس و نگهداری از دستگاه تَصفیه آب صنعتی، باعث می شود دستگاه عملکرد بهتری داشته باشد. مهمترین الزامات برای نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی به صورت زیر است:

  • پمپ فشار قوی

انتخاب مدل و برند پمپ فشار قوی بسیار مهم است، باید پمپ را طوری انتخاب کنید که مواد تشکیل دهنده آن با سیال ورودی متناسب باشد در نتیجه انتخاب پمپ متناسب و با کیفیت تاثیر بسزایی در نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی دارد و باعث کاهش هزینه می شود.

  • تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق

تجهیزات کنترلی و کیفیت آن ها در نگهداری از دستگاه تَصفیه آب صَنعتی تاثیر زیادی دارد. نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی بدون بررسی به صورت مداوم و پارامتر های اندازه گیری غیر ممکن می باشد. از تجهیزات کنترلی می توان به گیج فشار، فلومتر، تابلو برق و سایر تجهیزات اشاره کرد. این تجهیزات باید در بخش هایی از دستگاه تصفیه آب صنعتی که مهم هستند نصب شوند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی-sarvwater.com

قیمت تصفیه آب صنعتی؟

تصفیه آب صنعتی-sarvwater.com

قیمت تَصفیه آب صَنعتی با توجه به ظرفیت، کیفیت، کارایی پمپ ها و ممبران متفاوت است و عوامل مختلفی در قیمت آن تاثیر دارند. بهتر است قبل از خرید دستگاه تَصفیه آب صَنعتی در مورد آن اطلاعاتی را کسب کنید. همچنین می توانید لیست قیمت دستگاه را به صورت اینترنتی و یا حضوری ازمدیران فروش کسب کنید.

موارد استفاده از تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی دستگاهی است که در صنایع مختلف به کار می‌رود و می‌تواند مقدار زیادی آب را متناسب با نوع مصرف آن تصفیه کند. دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌تواند انواع املاح و شوری را از آب وروی، حذف کند و در نهایت آب قابل استفاده ای را تحویل دهد. مبنای اصلی کار این دستگاه ها با فناوری غشایی اسمز معکوس است ولی اینکه جزئیات تصفیه آب صنعتی چگونه باشند به صنعت و کاربردی مربوط می‌شود که قرار است آب تصفیه شده در آنجا استفاده شود.

 از آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی، در صنعت خودروسازی استفاده فراوانی می‌شود. در فرایند ساخت خودرو، پیش از این که ماشین را رنگ آمیزی کنند باید در وان چربی گیری، عمل آب کشی آن صورت پذیرد. عمل آب کشی ماشین باعث می‌شود که  تمام چربی هایی که بر روی بدنه ماشین وجود دارند از بین بروند. پس از عمل چربی زدایی، عملیات اسید شویی روی ماشین انجام می‌شود و در انتها هم یک بار دیگر عمل شستشو با آب بر روی ماشین انجام می‌گیرد.  هر دو مورد آب کشی ماشین که در بالا اشاره شد با آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی انجام می‌شود و دیگر مثل گذشته نیست که از آب سالم و خام برای این موارد استفاده شود.

 از آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع برق هم استفاده زیادی می‌شود. یکی از راه های تولید برق، به کار گرفتن دیگ بخار آب است.  در واقع در این روش تولید برق، آنقدر آب با دمای بالایی می‌جوشد که بخار بسیار زیادی از آن خارج می‌شود و همین بخار خارج شده از آب، باعث حرکت دادن توربین می‌شود و در نهایت برق تولید می‌گردد. آبی که در این فرایند استفاده می‌شود آب خام نیست بلکه آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی  می‌باشد. در واقع، آبی که در اینجا استفاده می‌شود باید بدون یون باشد تا رسوبی در دیگ بخار ایجاد نشود و تعادل توربین از بین نرود. بنابراین  از دستگاه اسمز معکوس در این صنعت استفاده می‌شود که آب بدون یون تولید می‌کند.

تصفیه آب صنعتی - sarvwater.com

از آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت آب کاری هم استفاده می‌شود. اگر از آب خام در این صنعت استفاده شود محصولات بی کیفیتی تولید می‌شوند چرا که  نمک های زیادی درون آب خام وجود دارند. بنابراین باید قبل از آب کاری، آب لازم برای این کار توسط دستگاه تصفیه آب تصفیه شود و نمک های موجود در آن از بین برود.


برای خواندن مطالب درمورد فیلتر تصفیه آب میتوانید:

کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی

اگر بخواهیم در مورد کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی صحبت کنیم باید بگوییم که تصفیه آب صنعتی برای بهینه سازی کارهایی انجام می‌گیرد که تا قبل از آن با آب خام و پاک چاه و رودخانه و قنات و غیره کار می‌کرده اند؛ به این معنا که در جاهایی از دستگاه تصفیه آب صنعتی  استفاده می‌شود که قبل از آن اتلاف آب سالم زیادی را مشاهده می‌کردیم. در واقع استفاده از این دستگاه باعث صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف آب می‌شود و هزینه های مصرف آب را هم برای صاحبان صنایع  کاهش می‌دهد. از  آب خارج شده از دستگاه تصفیه آب صنعتی هم برای شستشوی دستگاه های مختلف استفاده می‌شود و هم برای خنک سازی دستگاه‌ها و همچنین برای فیلتر کردن آلاینده های مختلف. از طرف دیگر از دستگاه تصفیه آب صنعتی به منظور شستشو و رقیق کردن محصول و همچنین به منظور از بین بردن املاح و مواد نامطلوب بهره گرفته می‌شود. از دیگر موارد کاربرد این دستگاه، استفاده از آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی برای آبیاری  مزارع و زمین های کشاورزی و غیره است.

 دستگاه تصفیه آب صنعتی کاربردهای بسیار زیادی دارد که در این مقاله به یک سری از این کاربردها اشاره می‌کنیم. اولین کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی به منظور تولید آب نوشیدنی و آب شرب از آبهای شور می‌باشد. دومین کاربرد این دستگاه در تولید آبی است که در دامداری و  در محل های نگهداری پرندگان استفاده می‌شود. سومین کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در تامین آب لازم برای کشاورزی و  زراعت و کارهای مربوط به گل خانه است. چهارمین کاربرد این دستگاه در تامین آب فرایندی لازم برای کارخانه های ساخت لوازم آرایشی و کارخانه های ساخت دارو است. پنجمین کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در تامین آب لازم برای کارخانه های فولاد و کارخانه های رنگ سازی و کاغذ سازی و پتروشیمی و غیره می‌باشد. ششمین کاربرد این دستگاه در تولید آب لازم برای نیروگاه های بخار و نیروگاه های سیکل ترکیبی است. ششمین کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در تامین آب دیگ های بخار و همچنین در تامین آب سیستم های سرمایشی و مبدل های حرارتی می‌باشد. هفتمین کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در تولید آبی است که در دستگاه‌های دیالیز بیمارستان‌ها و برای افراد دارای بیماری کلیوی به کار می‌روند.

تصفیه آب صنعتی-sarvwater.com

دستگاه تصفیه آب صنعتی سیستمی می‌باشد که وظیفه حذف آلاینده‌ها را از آب بر عهده دارد. دستگاه تصفیه آب صنعتی پس از تصفیه پساب، آب شیرین و سالم را بیرون می‌دهد. از این دستگاه در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی و غیره کاربرد بسیار زیادی دارد. علاوه بر صنایع مختلف، از دستگاه تصفیه آب صنعتی در کشاورزی و داروسازی و دامداری و پرورش ماهی و همچنین در نیروگاه‌ها استفاده فراوانی می‌شود. در واقع آب مورد نیاز مواردی که در بالا اشاره کردیم توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی تولید می‌شود. متاسفانه در بسیاری از شهرها و روستاها همچنان از آب سالم برای انجام کشاورزی و داروسازی و دامداری و غیر استفاده می‌شود که اشتباه بسیار بزرگی است. اگر از آب چاه یا قنات یا آب رودخانه بخواهیم برای موارد فوق استفاده کنیم با توجه به شرایط اسفناک محیط زیستی و خشکسالی های بسیار گسترده در کشور با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد. 

اجزا دستگاه تصفیه آب صنعتی

در این قسمت می‌خواهیم با اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی بیشتر آشنا شویم. این دستگاه دارای قسمت های مختلفی است ولی اگر بخواهیم یک دسته بندی دقیق از تجهیزات این دستگاه داشته باشیم می‌توانیم آنها را به چند دسته تقسیم کنیم. اگر سیستم تصفیه آب صنعتی از فرایند اسمز معکوس استفاده کند به دو گروه دستگاه تصفیه آب پیش تصفیه و دستگاه تصفیه آب صنعتی اصلی دسته بندی می‌شود. هر دوی این دستگاه های تصفیه آب صنعتی یک سری قسمت هایی دارند که به منظور درست کار کردن آن سیستم لازم هستند. قسمت اول از اجزا دستگاه تصفیه آب صنعتی، پمپ تصفیه آب صنعتی است. پمپ تصفیه آب صنعتی از قسمت های مهم و اصلی تولید دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌باشد. وظیفه پمپ، تامین نیروی محرکه مورد نیاز برای عملکرد درست فرایند اسمز معکوس می‌باشد. اسم دیگر پمپ تصفیه آب صنعتی پمپ های فشار بالا است. البته به این پمپ‌ها پمپ های سانتریفیوژ طبقاتی هم گفته می‌شود. 

 فیلتر ممبران:  فیلتر ممبران از دیگر اجزا دستگاه تصفیه آب صنعتی است که قلب سیستم به شمار می‌آید. هر چقدر که فیلتر ممبران مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب صنعتی با کیفیت باشد آبی که در نهایت تولید می‌شود باکیفیت تر خواهد بود و می‌توان از آن آب برای موارد مختلف به راحتی استفاده کرد. فیلترهای ممبران به چند نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند. مبنای تقسیم بندی فیلتر های ممبران بر اساس نوع آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی است. فیلتر ممبران اس دبیلیو (SW) به منظور تصفیه آب دریا گزینه بسیار خوبی است و فیلترهای ممبران بی دبلیو (BW) به منظور تصفیه آب های شور به غیر از آب دریا گزینه مناسبی می‌باشند.

محفظه ممبران: محفظه ممبران از دیگر اجزا دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌باشد. محفظه ممبران یا همان هوزینگ ممبران یا به عبارت دیگر پرشروسل یک محفظه ای است که فیلتر RO را نگهداری می‌کند. جنسی که محفظه ممبران از آن ساخته می‌شود معمولاً فایبرگلاس است انواع مختلفی از محفظه ممبران وجود دارد که بر اساس ظرفیت تعداد ممبران و همچنین فشار عملیاتی و همچنین قطر محفظه ممبران به انواع متفاوت تقسیم بندی می‌شوند بر اساس نیاز از یکی از این انواع محفظه ممبران استفاده می‌شود .

قسمت های مربوط به اندازه گیری دستگاه تصفیه آب صنعتی:  از اساسی ترین قسمت های سیستم تصفیه آب صنعتی، تجهیزات مربوط به اندازه گیری هستند. این دستگاه، قسمت‌های مختلفی به منظور اندازه گیری و همچنین کنترل پارامترهای عملیاتی دارد. این قسمت‌ها عبارت هستند از شیر کنترل، فلومتر، فشارسنج، تی دی اس متر (TDS متر). وظیفه شیر کنترل که از اجزای اساسی دستگاه تصفیه آب صنعتی است کنترل دبی و فشار جریان های سیستم RO است. وظیفه فلومترها هم این است که دبی آب را در مسیر جریان یا لوله مشخص کند.

وظیفه فشار سنج هم این است که بر فشار موجود در قسمت‌ها و بخش های مختلف و در لوله های مختلف سیستم تصفیه آب صنعتی نظارت داشته باشد. در سیستم های تصفیه آب صنعتی مدرن از حسگر فشار بهره گرفته می‌شود که یک سری اطلاعات را جمع آوری می‌کند و به سیستم کنترل مرکزی می‌فرستد؛ اما در سیستم های ساده تصفیه آب صنعتی از گیج فشار بهره گرفته می‌شود که این گیج فشار فشار هم مستقیماً بر روی خط آب تعبیه می‌شود.

TDS متر هم میزان تی دی اس موجود در آب را اندازه می‌گیرد. می‌دانید که هر چقدر TDS موجود در آب کمتر باشد حاکی از این است که مقدار جامداتی که محلول در آب هستند کم شده اند. در واقع تی دی اس یک میزان و معیار از مقدار یون هایی است که در آب وجود دارند.

 سیستم شستشوی خودکار ممبران یا همان CIP: سیستم شستشوی خودکار ممبران یا همان CIP هم از دیگر اجزا دستگاه تصفیه آب صنعتی به شمار می‌آید. هنگامی که نمک‌ها و املاح و سایر مواد حل شده در آب به وسیله ممبران از بین می‌روند بر روی سطح ممبران یک لایه از میکروب‌ها و باکتری‌ها و سایر آلاینده‌ها ایجاد می‌گردد. وجود این لایه در مسیر جریان آب یک مقاومتی شکل می‌دهد که منجر به کم شدن ظرفیت تولیدی سیستم تصفیه آب صنعتی می‌شود. در این مواقع باید ممبران‌ها شسته شده و تمیز شوند و این لایه پر از آلاینده و میکروب‌ها از بین بروند. به خاطر همین از سیستم شستشوی خودکار ممبران یا CIP استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

آب در صنایع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آب قبل از استفاده بررسی می شود تا از کیفیت آن مطمئن شویم و باعث آسیب نشود و قابل استفاده در صنایع مختلف باشد. امروزه تَصفیه آب صَنعتی و استفاده مجدد از آن برای صنایع مختلفی مانند صنایع فولاد و صنایع غذایی صورت می گیرد. آب مورد استفاده در صنعت از مهمترین مصارف آب جهان است.

سوالات متداول دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی به مجموعه کارهایی گفته می شود که در انتها آب صنعتی تولید می شود. آب صنعتی آبی است که در صنایع مختلف استفاده می شود. صنایعی مانند صنعت داروسازی، صنایع غذایی، صنعت رنگرزی و بسیاری از صنعت های دیگر از آب صنعتی استفاده می کنند. اما صنایع مختلف برای حفظ آب باید برنامه مناسبی داشته باشند.

  • پمپ فشار قوی
  • تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق
  • پیش تَصفیه آب صنعتی
  • میکروفیلتر
  • ممبران یا اسمز معکوس
  • تزریق آنتی اسکالانت
  • تابلو برق و ابزار دقیق و کنترلی
  • سیستم شستشو فیلترها
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
Facebook
Twitter
Pinterest
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *