شرکت سروآب انرژی

پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب برای تصفیه فاضلاب به صورت مایع و جامد از مکان های مختلف مانند بیمارستان ها، مجتمع های مسکونی، تجاری و سایر مکان ها استفاده می شود. از فاضلاب های تصفیه شده برای بخش های کشاورزی و صنعتی استفاده می شود. اگر می خواهید اطلاعاتی در این باره کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.
فهرست مطالب

بررسی پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب دستگاهی است که پساب های خروجی مراکز اداری، تجاری و مسکونی را دریافت می کند و بر روی آن ها عملیات شیمیایی و فیزیکی انجام می دهند. این عملیات مواد آلی و بیماری ها را از فاضلاب کاهش می دهد. بعد از اتمام این مراحل در نهایت پسابی بدون بو و زلال به عنوان خروجی دریافت می شود.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب

امروزه کمبود آب و وارد شدن فاضلاب های صنعتی و انسانی به محیط زیست به عنوان یک مسئله مهم در سراسر دنیا است. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب از بروز این مشکلات جلوگیری می کند. این دستگاه دارای کاربردهایی به شرح زیر است:
• استفاده دوباره از فاضلاب ها برای مصارف کشاورزی و صنعتی با روش تصفیه و افزایش دادن کیفیت پساب.
• دستگاه تصفیه فاضلاب آلاینده های پساب بیمارستان ها را با حذف باکتری ها از بین می برد.
• تصفیه و از بین بردن آلاینده های صنعتی از پساب های پالایشگاه پتروشیمی.
• استفاده از این پکیج برای تصفیه فاضلاب انسانی در مجتمع های مسکونی، هتل و فرودگاه و سایر مکان ها.

پکیج تصفیه فاضلاب-سرو آب

چهار پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب دارای انواع مختلفی است اما باید بر اساس نوع فاضلاب از روش های کارآمد استفاده شود. انواع پکیج فاضلاب به شرح زیر است:
• تصفیه فاضلاب لجن فعال با هوادهی گسترده
• سیستم تصفیه بی هوازی
• راکتور دیسک های بیولوژیک چرخان
• راکتور غشا بیولوژیک

1.تصفیه فاضلاب لجن فعال با هوادهی گسترده

یکی از متدوال ترین روش های پکیج تصفیه فاضلاب روش هوادهی گسترده با کمک لجن فعال است و برای تصفیه فاضلاب برای محیط های کوچک مناسب است. با استفاده از این روش هوادهی به مدت 18 تا 30ساعت برای کاهش آلودگی هوادهی می شود. زیرا باکتری ها زمان طولانی با اکسیژن در تماس قرار می گیرند.
روش کار: در این روش فاضلاب توسط پمپ، داخل حوض هوادهی وارد می شود و هوادهی انجام می شود تا باکتری های هوازی در سیستم مواد آلی ناپایدار به مواد معدنی پایدار تبدیل شود. بعد از این مرحله فاضلاب به حوض ته نشین وارد می شود تا مواد معدنی تشکیل شده ته نشن شود و پساب به حوض کلر زنی وارد شود. در این مرحله گندزدایی صورت می گیرد و در نهایت لجن که ته نشین شده است از طریق لوله ها به هوادهی و قسمت انبار لجن هدایت می شود. نتیجه تصفیه در این روش بین 85 تا 95 درصد است.

2.سیستم تصفیه بی هوازی

سیستم تصفیه فاضلاب بی هوازی یکی دیگر از انواع پکیج تصفیه فاضلاب است که در اواخر دهه 70 میلادی در کشور هلند ایجاد شد. یکی از مهمترین ویژگی این تصفیه فاضلاب توانایی تصفیه فاضلاب با آلودگی بالا و استحصال گاز متان است با استفاده از این روش بین 65 تا 75 در صد می توان تصفیه فاضلاب را انجام داد.
روش کار: فاضلاب از داخل متعادل ساز به داخل پکیج پمپ می شود. سیال های وارد شده با کلکتورها پخش می شوند. سیال به صورت عمودی کار می کند تا موقعی که نیروی ثقل بر سیال غلبه کند . به دلیل تجمع باکتری های بی هوازی گرانول و بعد تشکیل پتوی لجن را مشاهده می کنید. پتوی لجن این توانایی را دارد که مواد آلی که به صورت ناپایدار است را به ذرات معدنی پایدار تبدیل کند.
به دلیل اینکه شرایط بی هوازی موجود است کربن را به گاز متان تبدیل می کنند. گاز متان توسط گاز گیرها جمع آوری می شوند و برای استفاده توسط لوله ها منتقل می شوند. پساب های عبوری از پتو پالایش می شوند و در نهایت توسط سر ریزها به قسمت بعدی هدایت می شوند.

پکیج تصفیه فاضلاب-سرو آب

3.راکتور دیسک های بیولوژیک چرخان

استفاده از راکتور دیسک های بیولوژیک چرخان در دهه 60 میلادی در کشور آلمان تولید شد و در مدت کوتاهی بسیاری از تصفیه خانه ها از این پکیج تصفیه فاضلاب استفاده کردند. راکتور دیسک های بیولوژیک چرخان از چندین دیسک تشکیل شده است این دیسک ها با استفاده از شفت به موتور وصل می شوند که در این روش ممکن است تصفیه به صورت بی هوازی یا هوازی استفاده شود. هزینه استفاده از این روش نسبت به سیستم های دیگر بالا است.
روش کار: فاضلاب که به صورت خام است وارد حوض ته نشینی اولیه می شود. زمان این عملیات با توجه به سیستم هوازی و بی هوازی متفاوت است در این مرحله عملیات رشد چسبیده صورت می گیرد و توسط باکتری ها فاضلاب تصفیه می شود. بعد از مرحله پالایش، فاضلاب به حوض ته نشین ثانویه وارد می شود و لجن از پساب جدا می شود در مرحله آخر لجن توسط پمپ ها به بخش هضم لجن وارد می شود.


برای خواندن مطالب درمورد تصفیه فاضلاب صنعتی میتوانید:

4.راکتور غشا بیولوژیک

راکتور غشا بیولوژیک در دهه 60 میلادی ساخته شده است و در آن از روش فیلتراسیون و رشد چسبیده استفاده می شود. این روش نوعی از فرآیند لجن فعال می باشد که در آن از سیستم ممبران استفاده می شود. پکیج فاضلاب بر پایه لجن فعال است و با استفاده از رشد چسبیده و عملیات فیلتراسیون باعث حذف بخش های گندزدایی و ته نشینی ثانویه می شود. حذف آلودگی با استفاده از این روش 90 تا 98 درصد است.
روش کار: در این روش از پکیج تصفیه فاضلاب بعد از وارد شدن فاضلاب به راکتور هوادهی می شود و عملیات تصفیه فاضلاب توسط باکتری ها صورت می گیرد. به دلیل وجود ممبران ها ته نشینی از حالت ثقلی به حالت ممبران تبدیل می شود و همزمان عملیات فیلراسیون و گند زدایی انجام می شود در این روش حذف مواد آلی با نتیجه بهتری انجام می شود.

مزایا و معایب پکیج‌های مختلف تصفیه فاضلاب

مدیریت فاضلاب‌های تولیدی نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. هر علمی پس از اینکه به صورت عملی پیاده سازی می‌شود مزایا و معایبی را به همراه دارد. تصفیه فاضلاب نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش به بررسی مزایا و معایب پکیج‌های مختلف تصفیه فاضلاب می‌پردازیم.

مزیت‌های استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از:

1. فراهم آوردن آب تمیز و بهداشتی

2. مناسب برای محیط زیست

3. صرفه جویی در مصرف آب

4. راهی برای به حداقل رساندن فاضلاب‌ها

معایب استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از:

1. هزینه بر بودن راه اندازی و انجام فرایندهای تصفیه فاضلاب

2. نیاز به مقدار زیادی پر اکسید

3. کاهش اثر بخشی مواد شیمیایی در آینده

4. باقی ماندن برخی از مشکلات آب مانند سرب یا کلسیم در برخی از روش‌های تصفیه فاضلاب

تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی با انسانی

فاضلاب صنعتی به پساب‌های خروجی از یک صنعت یا کارخانه خاص می‌گویند که ممکن است در آن ها مواد شیمیایی خاصی وجود داشته باشد، اما فاضلاب انسانی به فاضلاب‌های خروجی از منازل گفته می‌شود. استفاده بی رویه از آب توسط صنایع منجر به تخلیه منابع آبی از جمله آب‌های زیرزمینی می‌شود. علاوه بر این، فرآیندهای صنعتی می‌تواند منجر به تولید پساب حاوی انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها شوند که برای انسان، دام و گیاهان مضر هستند.

در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی از عوامل کاهنده که به عنوان عوامل اکسید کننده نیز شناخته می‌شوند استفاده می‌شود. این عوامل شامل بی سولفیت سدیم، هیدروسولفیت سدیم و سولفات آهن هستند. آنها معمولاً برای حذف مواد مضر مانند ازن، پراکسید هیدروژن، کلر و آلاینده‌های بیولوژیکی از فاضلاب استفاده می‌شوند. اگر چه فیلتراسیون مکانیکی، مانند اسمز معکوس، به طور گسترده برای فیلتر کردن آلاینده‌ها استفاده می‌شود، فن آوری‌های دیگر از جمله استفاده از ژنراتور ازن، تبخیر فاضلاب، الکترودیونیزاسیون و زیست پالایی نیز می‌توانند چالش‌های تصفیه آب صنعتی را برطرف کنند.

باتوجه به نوع آلاینده‌هایی که در فاضلاب‌های صنعتی و فاضلاب‌های انسانی وجود دارد روش‌های متفاوتی برای تصفیه هر گروه به کار می‌رود و تجهیزات متفاوتی برای هریک مورد نیاز است. 

پکیج تصفیه فاضلاب - sarvwater.com

پکیج تصفیه فاضلاب شهری با مرحله ای به نام رسوب گذاری آغاز می‌شود. فاضلاب از طریق مخازن بزرگ گرد آوری می‌شود. سپس از این مخازن برای پاک کردن چربی و روغن، از لجن ته نشین شده در مخازن استفاده می‌شود. کثیفی‌های تصفیه شده در پایه مخزن جمع آوری می‌شوند و در آنجا به مراکز تصفیه کثیفی پمپ می‌شوند. مرحله بعدی برای کاهش آلاینده‌های بیولوژیکی به کار می‌رود. پکیج تصفیه فاضلاب شهری با استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی هوازی، آب را در این مرحله تصفیه می‌کنند.


برای خواندن مطالب درمورد تصفیه فاضلاب میتوانید:

کاربرد پکیج‌های تصفیه فاضلاب

پساب‌های تصفیه شده پس از گذر از مرحله گندزدایی مناسب، دارای کاربردهای زیادی می‌باشند که عبارتند از:

1. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای تامین آب صنعتی

2. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای آبیاری پارک‌ها

3. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای استفاده در تفریحات آبی

4. بازگرداندن ایمن همین آب‌ها به محیط زیست

5. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای فرآیندهای صنعتی به عنوان منبع آب خنک کننده

6. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای آبزی پروری

7. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای کشاورزی

8. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای حذف آلاینده‌ها، سموم و بسیاری از مواد از این قبیل.

9. حفظ کیفیت آب منابع آب طبیعی.

10. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای پیشگیری از بیماری‌های مضر.

اجزا پکیج تصفیه فاضلاب

مصرف آب در خانه‌ها و در ادارات و … باعث درست شدن فاضلاب می‌شود. در واقع آلاینده‌های مختلفی مانند مواد شوینده و مواد ضد عفونی و فاضلاب توالت‌ها به آب اضافه می‌شوند و فاضلاب را درست می‌کنند. فاضلاب‌ها خطرناک و مضر هستند و سلامتی انسان را به مخاطره می‌اندازند. اگر این پساب‌ها و فاضلاب‌ها وارد طبیعت شوند می‌توانند باعث شوند که بیماری‌های واگیردار شیوع پیدا کنند. البته در مورد فاضلاب و پساب بیمارستانی قضیه خطرناک تر از فاضلاب و پساب‌های خانگی است. فاضلاب‌های محیط‌های بیمارستانی مواد ضد عفونی کننده زیادی در درون خود دارند. علاوه بر آن، فاضلاب‌های بیمارستانی عوامل بیماری زای زیادی را هم در خود جای می‌دهند. از آنجایی که اولا فاضلاب‌ها ضرر بسیار زیادی برای طبیعت و برای انسان‌ها دارند و از طرف دیگر، به دلیل کمبود آب آب و وقوع خشکسالی‌های مکرر در این چند دهه اخیر باید به سمت استفاده مجدد از پساب‌ها برویم. بنابراین امروزه استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب، یک ضرورت می‌باشد. پکیج تصفیه فاضلاب هم مانند هر پکیج دیگری دارای اجزایی است که در این قسمت از مقاله به بررسی آن می‌پردازیم. بدیهی است که هرچقدر اجزای تصفیه فاضلاب کیفیت بالاتری داشته باشند عمل تصفیه بهتری بر روی پساب‌ها صورت می‌پذیرد. 

 اجزای پکیج تصفیه فاضلاب به مجموعه تجهیزاتی اطلاق می‌شود که پساب‌ها را تصفیه می‌کند و ذرات جامد و همچنین مواد آلی و شیمیایی که در پساب‌ها وجود دارد را از بین میبرند.  هدف از تولید و طراحی پکیج تصفیه فاضلاب حفظ سلامت انسان و همچنین حفظ محیط زیست است چرا که آلاینده‌های تولید شده از فاضلابهای توالت‌ها و یا فاضلاب‌های بیمارستانی، ضرر بسیار زیادی هم برای انسان و هم برای محیط زیست دارند. اجزای پکیج تصفیه فاضلاب به نحوی طراحی شده اند که بتوانند کیفیت فاضلاب را افزایش دهند تا بتوان از آن در صنعت‌های مختلف و در کشاورزی و در باغبانی استفاده مجدد کرد. در ادامه اجزای پکیج تصفیه فاضلاب را ذکر می‌کنیم و هر یک را توضیح می‌دهیم.

1 . آشغالگیر فاضلاب: آشغالگیر و دانه گیر فاضلاب، عمل پیش تصفیه را بر روی پساب‌ها انجام می‌دهد و ذرات جامد معلق موجود در پساب‌ها را جمع می‌کند. تجهیزات مختلفی هستند که عمل آشغال گیری و دانه گیری فاضلاب را انجام می‌دهند ولی اصلی ترین آن‌ها آشغالگیر‌ها هستند. آشغالگیر‌ها هم انواع مختلفی دارند که از یکی از آنها در پکیج تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. به عنوان مثال آشغالگیر مکانیکی و آشغالگیر دستی و آشغالگیر توری را می‌توان نام برد. همه این آشغالگیر‌ها یک کار را انجام می‌دهند و آن هم جلوگیری از ورود ذرات جامد معلق به بقیه تجهیزات پکیج تصفیه فاضلاب است. اینکه ما از کدام یک از این آشغال گیر‌ها باید استفاده کنیم به میزان ذرات معلق موجود در آنها وابسته است. مثلاً در صورتی که مقدار ذرات معلق موجود در پساب کم باشد استفاده از آشغال گیر دستی توصیه می‌شود چرا که میتوان این ذرات معلق را به صورت دستی و توسط چند فرد از روی پساب جمع کرد. اگر میزان پس از زیاد باشند امکان استفاده از آشغالگیر دستی وجود ندارد و در واقع پایه دستی نمی تواند تمام ذرات معلق موجود در پساب‌ها را جمع آوری کند. در این صورت هست که باید به سمت استفاده از آشغال گیرهای توری و آشغال گیرهای مکانیکی در پکیج تصفیه فاضلاب برویم. 

پکیج تصفیه فاضلاب - sarvwater.com

2 . کلاسیفایر یا دانه گیر فاضلاب: کلاسیفایر یا دانه گیر فاضلاب یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب است. این جز از پکیج تصفیه فاضلاب مانع از ورود دانه‌های ریز به بقیه قسمت‌های پکیج تصفیه فاضلاب میشود. کلاسیفایر یا دانه گیر فاضلاب با کمک نیروی گریز از مرکز ذرات ریز معلق در اندازه شن و ماسه را از فاضلاب جدا می‌کند. نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که کلاسیفایرها یا دانه گیر‌ها فقط می‌تواند قطعات جامد را از پسماند حذف کنند و نمی توانند مواد آلی و غیرآلی شیمیایی را از پسماند حذف کنند.

3 . مخزن ته نشینی فاضلاب: یکسری از روش‌های تصفیه فاضلاب به روش‌های لجن فعال معروف هستند.  در این روش‌ها، باکتری‌ها و همچنین میکروارگانیسم‌ها پس از اینکه با مواد عالی را مصرف می‌کنند بیشتر می‌شوند و به همدیگر می‌چسبند. این باکتری‌هایی که به هم چسبیده اند وزن بیشتری نسبت به خود پسماند خواهند داشت. در نتیجه در کف پسماند ته نشین می‌شوند. مخزن ته نشینی فاضلاب یکی از اجزای پکیج تصفیه فاضلاب است که به منظور جدا کردن این باکتریها و میکروارگانیسم‌های به هم چسبیده از فاضلاب به کار می‌رود. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چقدر طول می‌کشد که این باکتری‌های به هم چسبیده ته نشین شوند. این مدت زمان به موارد مختلفی بستگی دارد ولی با استفاده از یک سری گزینه‌ها مانند کلاریفایر میتوان کاری کرد که این لجن‌ها زودتر در مخزن ته نشینی فاضلاب جمع شوند.

پکیج تصفیه فاضلاب - sarvwater.com

4 . هضم کننده لجن:  بعد از اینکه لجن در کف مخزن ته نشین شد. یک مقدار از آن لجن در پروسه تصفیه بیولوژیکی به کار می‌رود. به منظور پیشگیری از اینکه این لجن بوی بدی بدهد، بقیه لجنی که باقی مانده است به وسیله هضم کننده از مخزن بیرون آورده می‌شود.

5 . مخزن انعقاد آلاینده‌های فاضلاب:  یکی از آلاینده‌هایی که در فاضلاب، به مقدار زیادی دیده می‌شود ذره‌های روغن و چربی هستند. یکی از کارهایی که در پروسه تصفیه فاضلاب باید صورت پذیرد حذف این چربی‌ها و روغن‌ها از پسماند می‌باشد. از آنجایی که ذره‌های روغن و چربی در فرایند تصفیه بیولوژیکی حذف نمی شوند، بنابراین باید با استفاده از یک سری روش‌های شیمیایی و با استفاده از یک سری موادی که باعث انعقاد می‌شوند این روغن‌ها و چربی‌ها را تصفیه کرد. پس نتیجه می‌گیریم که یکی دیگر از قسمت‌های پکیج تصفیه فاضلاب مخزن انعقاد می‌باشد. 

6 . پکیج کلر زدن:  یکی دیگر از قسمت‌هایی که پکیج تصفیه فاضلاب را تشکیل می‌دهند پکیج کلر زدن است با استفاده از از پکیج کلرزنی و گندزدایی مقدار زیادی کلر به فاضلاب ریخته می‌شود البته مقدار کلر لازم بستگی به ph فاضلاب دارد. این کار یعنی کلر زدن به فاضلاب در واقع آخرین کاری است که در پکیج تصفیه فاضلاب صورت می‌پذیرد.

نتیجه گیری

تصفیه فاضلاب برای جبران کمبود آب در بسیاری از کشورها نقش مهمی دارد آبی که از پساب فاضلاب توسط پکیج تصفیه فاضلاب به طبیعت بر می گردد را می توان استفاده کرد. هدف از استفاده این پکیج برای حذف مواد زائد در فاضلاب قبل از وارد شدن آن به طبیعت است. از مهمترین دلایل استفاده از تصفیه فاضلاب بازیابی آب های مصرفی و جبران کمبود آب در جهان برای ایجاد یک شرایط بهتر برای زندگی است..

سوالات متداول پکیج تصفیه فاضلاب

4 نوع :

  • تصفیه فاضلاب لجن فعال با هوادهی گسترده
  • سیستم تصفیه بی هوازی
  • راکتور دیسک های بیولوژیک چرخان
  • راکتور غشا بیولوژیک

پکیج تصفیه فاضلاب دستگاهی است که پساب های خروجی مراکز اداری، تجاری و مسکونی را دریافت می کند و بر روی آن ها عملیات شیمیایی و فیزیکی انجام می دهند.

فاضلاب از داخل متعادل ساز به داخل پکیج تصفیه فاضلاب پمپ می شود. سیال های وارد شده با کلکتورها پخش می شوند. سیال به صورت عمودی کار می کند تا موقعی که نیروی ثقل بر سیال غلبه کند . به دلیل تجمع باکتری های بی هوازی گرانول و بعد تشکیل پتوی لجن را مشاهده می کنید. پتوی لجن این توانایی را دارد که مواد آلی که به صورت ناپایدار است را به ذرات معدنی پایدار تبدیل کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
Facebook
Twitter
Pinterest
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *