شرکت سروآب انرژی

دستگاه آب شیرین کن

آب شیرین کن یا سیستم اسمز معکوس یک نوعی از فیلتراسیون است. آب ممکن است دارای آلودگی های بسیاری باشد با استفاده از دستگاه تصفیه این آلودگی ها را که شامل یون، جامدات، نمک و فلز سنگین است را می توان تصفیه کرد و در نهایت آب قابل شرب تهیه نمود. اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد دستگاه آب شیرین کن یا نمک زدایی آب دریا کسب کنید کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.نمک زدایی آب دریا یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌تواند مشکلات کمبود آب شرب را بر‌طرف کند. با توجه به پیشرفت علم در زمینه‌های مختلف، خوشبختانه کارشناسان توانسته‌اند با شیرین سازی آب دریا به یکی از معضلات جامعه بشری خاتمه دهند. 
فهرست مطالب

آب شیرین کن چیست؟

در زمان گذشته راه حلی برای تبدیل آب شور به آب شیرین وجود نداشت. استفاده از آب آشامیدنی به صورت سهمیه ای بود و همین امر باعث مرگ و آسیب رساندن به سلامتی افراد می شد. اما امروزه آب شیرین کن یا دستگاه تصفیه آب این مشکل را حل کرده است.

بخش بیشتری از آب های موجود در روی کره زمین آب های شور هستند که شامل آب دریا است. برای استفاده از این آب ها باید آب شور به آب شیرین تبدیل شود تا قابل استفاده برای آشامیدن و سایر کاربردها باشد. اما تبدیل آب شور به آب شیرین به آسانی انجام نمی گیرد و باید از فرآیندهای مکانیکی و حرارتی برای این تبدیل استفاده کرد. برای تبدیل آب شور به آب شیرین از دستگاه آب شیرین کن استفاده می کنند.

انواع دستگاه آب شیرین کن

با پیشرفت تکنولوژی امروزه انواع دستگاه آب شیرین کن در بازار وجود دارد که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده است. ظرفیت دستگاه به عنوان یک عامل مهم در انواع دستگاه آب شیرین کن محسوب می شود.

برای مثال کارخانه تولید رب که در آن آب زیادی برای تولید محصول نیاز است، نمی تواند از دستگاه خانگی استفاده کرد زیرا ظرفیت آن کم است و پاسخگو نیاز آب یک کارخانه نمی باشد باید از دستگاه صنعتی استفاده کنیم که دارای ظرفیت بسیاری است. شما می توانید با توجه به نیاز خود از انواع دستگاه آب شیرین کن استفاده کنید که به شرح زیر است:

  •  خانگی
  • صنعتی
  • نیمه صنعتی
  • دریایی
  • حرارتی
  • بیمارستانی
  • گلخانه ای
  • قابل حمل
  • خورشیدی
آب شیرین کن-sarvwater.com

دستگاه آب شیرین کن خانگی

دستگاه خانگی باعث تولید آب خالص می شود سیستم تصفیه آب خانگی در سطح بالایی آب خالص را تامین می کند. دستگاه آب شیرین کن خانگی ازمجموعه ای از فیلتر و پمپ تشکیل شده است که منافذ بسیار کوچکی دارد که آب از آن عبور می کند در نتیجه فقط اجازه عبور آب خالص را می دهد و آلودگی ها از بین می برد. دستگاه خانگی ممکن است کار تصفیه را از 4 مرحله تا 7 مرحله انجام دهد و در نهایت آب سالم و خالص را در اختیار افراد قرار می دهد. دستگاه خانگی دارای انواع مختلفی به شرح زیر است:

دستگاه آب شیرین کن-sarvwater.com
  • دستگاه سه مرحله ای
  • دستگاه شش مرحله ای
  • دستگاه هفت مرحله ای یونیزه قلیایی
  • دستگاه آب شیرین کن خانگی اسمز معکوس
  • دستگاه آب شیرین کن زیر سینکی
  • دستگاه سر شیری
  • دستگاه رومیزی
  • دستگاه ورودی آب ساختمان

آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی فقط آب را برای مصارف صنعتی تصفیه نمی کند. دستگاه تصفیه زمانی که در ظرفیت های بیشتر از مصرف خانگی باشد به آن دستگاه تصفیه آب صنعتی گفته می شود. این دستگاه ظرفیت 6 متر مکعب تا 3000 متر مکعب در روز را تصفیه می کند. آزمایشگاه، شرکت نفت، دانشگاه، هتل، دارو سازی و در سایر صنایع از دستگاه آب شیرین کن صنعتی استفاده می کنند و در نهایت آبی با کیفیت را تولید می کنند.

آب شیرین کن صنعتی برای تصفیه آب در مقیاس های بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ظرفیت های متعددی است و این ظرفیت به تعداد فیلتر ممبران بستگی دارد. ممبران دارای انواع 4 و 8 اینچ است. پیشنهاد می کنیم در هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای ظرفیت بالاتری است تا در اثر تصفیه آب قطعات آن دچار آسیب نشود.

دستگاه آب شیرین کن نیمه صنعتی

زمانی که دستگاه تصفیه آب در مقیاس های کمتر آب را تصفیه کنند به این دستگاه، دستگاه آب شیرین کن نیمه صنعتی گفته می شود. این دستگاه معمولا ظرفیت بین 3 متر مکعب تا 6 متر مکعب در روز را تصفیه می کند و دارای مزایای بسیاری است که به شرح زیر می باشد:

  • این دستگاه نسبت به سایر روش های تصفیه به صرفه است.
  • مصرف انرژی در آن نسبت به سایر دستگاه ها کمتر است.
  • از ورود انواع ویروس و باکتری ها به داخل آب جلوگیری می کند.
  • پساب های تولید شده را به محیط زیست بر می گرداند و امکان استفاده دوباره از آن وجود دارد.

دستگاه آب شیرین کن نیمه صنعتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که به شرح زیر است:

  • آب مورد نیاز برای دستگاه های دیالیز در بیمارستان ها را تامین می کند.
  • آب مورد نیاز برای مبدل های حرارتی و دیگ های بخار را تولید می کند.
  • آب مورد نیاز مصرف نیروگاه های بخار را تامین می کند.
  • آب مورد نیاز برای کارخانه های لوازم آرایشی و دارو را تولید می کند.
  • آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی را تولید می کند.
  • آب مورد نیاز برای رشد طیور و دام را تامین می کند.
  • آب آشامیدنی را از آب های شور تولید می کند.
  • از این دستگاه برای بازیافت فاضلاب تصفیه شده نیز استفاده می شود.

آب شیرین کن بیمارستانی

دستگاه آب شیرین کن_sarvwater.com

یکی از بهترین دستگاه های آب شیرین کن، دستگاه بیمارستانی است از این دستگاه در بیمارستان ها برای کارهای درمانی استفاده می شود.

دستگاه های بیمارستانی تصفیه را به ترتیب با اجرای مراحل پیش تصفیه، تزریق آب توسط پمپ های فشار بالا، عبور از اسمز معکوس، گند زدایی آب انجام می دهند. این دستگاه ها می توانند برای بیمارستان ها خیلی کاربردی باشند.

استرلیزه کردن وسایل در بیمارستان مخصوصا وسایل اتاق عمل از طریق این دستگاه صورت می گیرد. زیرا آب ارتباط مستقیمی با خون دارد به همین دلیل حتما باید از آب تصفیه شده استفاده کرد. همچنین در دیالیز نیز باید از آب خالص استفاده شود تا باعث آسیب به بدن انسان نشود. کیفیت آب بیمارستان در سلامت بیماران و کادر درمان اهمیت ویژه ای دارد به همین دلیل این دستگاه در بیمارستان ها یک دستگاه مهم است. امروزه روش های جدیدی برای آب شیرین کن بیمارستانی وجود دارد.

آب شیرین کن گلخانه ای

کیفیت آب برای گلخانه ها و پرورش گیاهان بسیار مهم و ضروری است. اگر آب دارای کیفیت پایینی باشد املاح روزنه های گیاهان را می پوشاند و باعث می شود گیاه زیاد رشد نکند. همین امر در زمینه های کشاورزی و گلخانه باعث کاهش تولید میوه و باعث از بین رفتن محصول می شود. کار آب شیرین کن گلخانه ای از بین بردن نمک و مواد معدنی است که باعث می شود آب را آلوده کند.

دستگاه آب شیرین کن گلخانه ای دارای فیلتر ممبران است و آب فیلتر می شود. مواد جامد امکان عبور از این فیلتر را ندارند به همین دلیل آبی که از این فیلتر عبور می کند تا حدودی آب خالص است. دستگاه از طریق پمپاژ آب، داخل فیلترهای ممبران را تمیز می کند به این صورت که ناخالصی ها از آب جدا می شوند. بعد از این مرحله آبی که تصفیه می شود را داخل مخزن قرار می دهد تا زمانی که نیاز بود از این آب برای گلخانه و سایر مصارف استفاده شود.

آب شیرین کن حرارتی

طبق آمار بیش از 95 درصد از آب های موجود در سطح زمین آب شور هستند. کارهای بسیاری برای تبدیل آب شور به آب شیرین انجام می شود اما رایج ترین روش برای تبدیل آب های شور به آب شیرین استفاده از انرژی گرمایی می باشد. دستگاه آب شیرین کن حرارتی با افزایش دما موجب به نقطه جوش رسیدن آب و تبخیر آن می گردد و پس از خنک شدن آب خالص تولید می کند. این دستگاه می تواند طی مدت زمان کوتاهی حجم بسیاری آب تولید نماید.

پایه اصلی دستگاه حرارتی استفاده از انرژی حرارتی است. در روش حرارتی از روش هایی مانند تقطیر ناگهانی چند مرحله ای، تقطیر چند مرحله ای و تقطیر تراکمی بخار استفاده می شود.

آب شیرین کن دریایی

دستگاه دریایی تجهیزاتی است که از طریق آن آب دریا را تصفیه می کنند. این دستگاه، برای نمک زدایی از آب های شور استفاده می شود. این دستگاه 250هزار لیتر آب را روزانه تصفیه می کند. از این دستگاه برای تامین آب های آشامیدنی، صنعتی، کشاورزی و موارد دیگر استفاده می شود.

برای تبدیل آب شور دریا به آب شیرین می توان از روش های مختلفی استفاده کرد اما مناسب ترین و کم هزینه ترین روش استفاده از دستگاه آب شیرین کن دریایی است.

اولین بار در کشتی، تصفیه آب شور دریا به آب شیرین صورت گرفت این کار در گذشته با استفاده از گرمای موتور کشتی انجام می شد. اما استفاده از این روش به دلیل قیمت بالا و حجم کم تولید شده آب مناسب نیست. به روش های مختلفی تصفیه آب دریا صورت می گیرد که این روش ها به شرح زیر است:

  • تصفیه آب دریا به روش حرارتی
  • تصفیه آب دریا به روش الکترودیالیز
  • تصفیه آب دریا به روش اسمز معکوس
دستگاه آب شیرین کن-sarvwater.com


برای خواندن مطالب درمورد آب شیرین کن صنعتی میتوانید:

نمک زدایی آب دریا چیست؟​

نمک‌زدایی آب دریا یا به عبارتی شیرین کردن آب باعث می شود که حجم زیادی از نمک و مواد معدنی از این آب جدا شود و آبی شیرین را به وجود آورد. به عبارتی می‌توان گفت منظور از نمک‌زدایی آب دریا از بین بردن نمک ها و مواد معدنی مانند خاک است. آب شور را به سبب مصارف انسان و آبیاری کردن و مصارف کشاورزی نمک زدایی می کنند.
در نمک‌زدایی آب دریا، نمک یک محصول بالقوه است که در کشتی‌های بزرگ و زیر دریایی‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به صورت گسترده نمک‌زدایی بیشتر در کشورهایی از جمله استرالیا انجام می‌شود که روش جمع آوری سنتی آب را برای خود انتخاب کرده‌اند. بزرگ‌ترین کارخانه آب شیرین کن دنیا، در امارات متحده به نام کارخانه نمک‌زدایی آب دریا جبل علی است .

دو روش اصلی نمک زدایی آب دریا

برای نمک‌زدایی آب دریا روش‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند که از میان آن ها می‌توان به نمک زدایی با اسمز معکوس و نمک‌زدایی با الکترودیالیز اشاره کرد. با توجه به اهمیت این دو فرایند و رقابتی که با یکدیگر در زمینه نمک‌زدایی آب دریا دارند قصد داریم در ادامه هر کدام را به صورت مفصل و جداگانه برای شما توضیح دهیم.در نمک‌زدایی آب دریا، نمک یک محصول بالقوه است که در کشتی‌های بزرگ و زیر دریایی‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به صورت گسترده نمک‌زدایی بیشتر در کشورهایی از جمله استرالیا انجام می‌شود که روش جمع آوری سنتی آب را برای خود انتخاب کرده‌اند. بزرگ‌ترین کارخانه آب شیرین کن دنیا، در امارات متحده به نام کارخانه نمک‌زدایی آب دریا جبل علی است .

نمک زدایی آب دریا-sarvwater.com

1.نمک زدایی با اسمز معکوس

اسمز معکوس یکی از روش‌های نمک‌زدایی آب دریا است. در روش اسمز معکوس با کمک گرفتن از غشایی نیمه نفوذ پذیر این امکان فراهم شده تا مولکول‌های اضافی و مواد بزرگ مانند آلاینده‌ها، کلر، خاک و نمک از آب جدا شود.
البته تنها عملکرد این فرایند جدا‌سازی آلاینده‌ها نیست بلکه به وسیله آن میکروارگانیسم‌ها نیز از آب حذف خواهند شد. با توجه به این روش، نمک‌زدایی آب دریا به صورت کاملا بهداشتی انجام خواهد شد. مکانیسم این روش به اندازه‌ای قوی است که فقط H2O را به صورت پاک و خالص تحویل داده و می‌توان از آن برای نوشیدن، پخت و پز و سایر موارد دیگر استفاده کرد.
سیستم اسمز معکوس که در نمک‌زدایی آب دریا هم به کار می‌رود مزایای بسیار زیادی دارد و یکی از وسیع‌ترین روشهای فیلتراسیون است. در این سیستم 98 درصد جامدات محلول از بین خواهد رفت و آبی قابل شرب به دست مردم خواهد رسید. از مزایایی که برای این روش می‌توان نام برد موارد زیر هستند.

نمک زدایی آب دریا-sarvwater.com
  • . آلاینده‌های مضر محلول در این شیوه به شکل چشم گیری کاهش خواهد یافت.
  • . سدیم موجود در محلول کاسته می‌شود.
  • . مزه و بوی بد آب کاهش پیدا می‌کند.
  • . نسب به آب بطری با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد.

در اسمز معکوس که برای نمک‌زدایی آب دریا بسیار کاربردی است از فشار اعمال شده برای غلبه بر فشار اسمزی استفاده می‌کنند. اما منظور از فشار اعمال شده برای غلبه بر فشار اسمزی این است که آب به شکل معکوس حرکت از غلظت زیاد به غلظت کم روانه می‌شود. اما چون باید از یک فیلتر رد شود، آلودگی‌ها گیر کرده و آب خالص عبور خواهد کرد.

آلودگی‌هایی مانند نمک، ذرات، کلوئیدها مانند مولکول‌های چربی و روغن، باکتری‌های آلی و پیروژن‌ها به راحتی توسط اسمز معکوس از بین خواهند رفت. اسمز معکوس علاوه بر نمک زدایی آب دریا در صنایع غذایی، تمیز کردن پنجره، آکواریوم، تولید شربت افرا، تولید آبجو با درصد الکل پایین و تولید هیدروژن کاربرد دارد.

2.نمک زدایی با الکترودیالیز​

نمک زدایی آب دریا-sarvwater.com

از بین روش ‌ای غشائی گوناگونی که برای تصفیه و نمک زدایی آب و نمک زدایی آب دریا استفاده می‌شود روش الکترودیالیز توانسته نظر سیل انبوهی از افراد را به خود جلب کند. الکترودیالیز فرایندی جداسازی غشایی بوده که در دهه 60 روانه بازار شد.
بر اساس آزمایشات صورت گرفته 25 تا 50 درصد نمک‌های محلول در آب به وسیله عبور تنها یکبار از برج الکترودیالیز از بین خواهند رفت. نمک زدایی با الکترودیالیز در صنعت کاربردهای بسیاری دارد که از جمله آن ها می‌توان به تولید آب ورودی به بویلرها، تصفیه و نمک زدایی آب در صنایع دارویی و نمک زدایی در صنایع غذایی اشاره کرد.

یکی از شیوه‌های نمک زدایی آب دریا استفاده از روش الکترودیالیز است. اما دستگاه الکترودیالیز که برای نمک زدایی آب دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای اجزای مختلفی است. این اجزا غشای ممبران، الکترود کاتود و آند و همچنین جدا کننده پلیمری هستند.

اما هر کدام از این اجزا که در نمک زدایی آب دریا از آن‌ها بهره گرفته می‌شود کاربرد و ویژگی خاصی دارند. از ویژگی‌های غشای به کار رفته در این سیستم می‌توان به نفوذ ناپذیر بودن در برابر آب تحت فشار، هدایت الکتریکی، پایداری در مقابل فشار اسمزی، پایداری در محلول آبی، پایدری در دمای بالاتر از 45 درجه و .. اشاره کرد.
الکترودهای سیستم الکترودیالیز از جنس تیتانیوم، نیوبیوم یا روکش‌های پالادیوم تولید خواهند شد. الکترودهای کاتود و اند به منبع جریان مستقیم وصل شده و در ظرفی که از محلول آب و نمک پر شده قرار خواهند گرفت. با ایجاد جریان الکتریکی که از بین محلول الکترولیک رد می‌شود یون ها به سوی الکترودی با بار مخالف حرکت خواهند کرد.
در سیستم الکترودیالیز غشاها به وسیله تورهایی که جداکننده پلیمری نام دارند و دارای ضخامت گوناگون هستند جدا خواهد شد. نمک زدایی آب دریا هنگامی که با این روش انجام می‌گیرد آبی تمیز و شیرین را به دست مصرف کننده خواهند رساند.

جمع بندی نمک زدایی آب دریا

نمک زدایی آب دریا مهمترین روش برای شیرین کردن آب دریا است که با روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. نمک‌زدایی آب دریا یکی از مواردی است که در رفع بحران کمبود آب می‌تواند به بشریت کمک شایانی داشته باشد. شرکت سرو آب انرژی با توجه به فعالیت‌های مستمر در زمینه سیستم‌های تصفیه فیزیکی، شیمیائی، سیستم‌های اسمز معکوس، سیستم‌های انتقال آب و پساب و ایستگاه‌های پمپاژ، سیستم‌های تصفیه فاضلاب و.. ارائه دهنده بهترین خدمات در این زمینه خواهد بود. از این که تا پایان ما را همراهی کردید سپاس گذاریم.

کاربرد نمک زدایی آب دریا در کشاورزی و صنعت

با توجه به رشد روز افزون جمعیت در جهان میزان تقاضای بخش کشاورزی و صنعت برای به دست آوردن آب شیرین افزایش پیدا کرده است. از آنجایی که خشک سالی، عدم وجود آب‌های کافی و تغییرات آب و هوایی بر روی منابع آبی تاثیر بسیاری گذاشته است، این دو بخش نیز با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و باید به دنبال روش‌های جایگزین برای بدست آوردن آب شیرین برای آن‌ها بود. از جمله روش‌های مهم تهیه آب شیرین برای دو بخش کشاورزی و صنعت نمک زدایی آب دریا می‌باشد. مصرف آب در بخش کشاورزی حدود 70 تا 90  درصد کل مصرف آب شیرین است و نسبت به مصارف صنعتی و مصارف خانگی، بالاترین مرتبه را دارا است. با توجه به این حجم بالای مصرف می‌توان به شیرین کردن آب مناطقی که در کنار دریا هستند فکر کرد و از آب دریا به عنوان گزینه ای جایگزین استفاده کرد. 

آب‌های شور اگر در حوزه کشاورزی مصرف شوند رفته رفته باعث از بین رفتن خاک و بی کیفیت شدن آن می‌شوند و باعث بالا رفتن شوری خاک می‌شوند. همچنین مصرف آب شور در کشاورزی باعث می‌شود محصولاتی که به عمل می‌آیند دهیدراته باشند و کیفیت پایینی داشته باشند در نتیجه باید عمل نمک زدایی آب دریا برای مصارف کشاورزی انجام شود. نمک زدایی تنها برای آب دریا کاربرد ندارد بلکه در بسیاری از مناطق به دلیل برداشت‌های بی رویه، آب‌های زیرزمینی نیز شوری بالایی دارند و قبل از استفاده در بخش کشاورزی و صنعت باید شوری آن‌ها را کم کرد.

در مکان‌های مختلفی مانند آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، هتل‌ها، شرکت نفت و در سایر صنایع نیز از روش نمک زدایی آب دریا استفاده می‌شود و به آن کاربرد نمک زدایی آب دریا در صنعت گفته می‌شود.

در فرایند نمک زدایی آب دریا باید نمک‌های اضافی و جامدات محلول در آب را تا حد قابل قبولی کاهش داد تا بتوان از آن استفاده کرد. روش‌های متفاوتی برای نمک زدایی آب دریا وجود دارد که می‌توان آنها را به 3 دسته تقسیم کرد:

1- نمک زدایی آب دریا به روش   MED یا تقطیر چند مرحله ای

2- نمک زدایی آب دریا به روش   MSF یا فلش چند مرحله ای

3- نمک زدایی آب دریا به روش   RO یا فرایندهای غشایی

نمک زدایی آب دریا - sarvwater.com


برای خواندن مطالب درمورد تصفیه آب میتوانید:

 متداول ترین روشی که برای نمک زدایی آب دریا استفاده می‌شود استفاده از دستگاه اسمز معکوس RO می‌باشد. این سیستم با استفاده از غشاهای نیمه تراوای خود نمک‌های موجود در آب را حذف می‌کند. مولفه مهمی که در این سیستم وجود دارد، ممبران نام دارد. آب شوری که به وسیله پمپ‌های فشار قوی به سمت ممبران حرکت می‌کند باید از منافذ بسیار ریز آن عبور کند. با عبور از این منافذ املاحی که سبب شوری آب شده اند، حذف می‌شوند. 

 استفاده از دستگاه آب شیرین کن در کنار دریا باعث می‌شود با هزینه پایین تری بتوان آب شور دریا را تصفیه کرد. کشورهای اطراف خلیج فارس از همین روش برای تصفیه و شیرین کردن آب شور استفاده می‌کنند و در نتیجه آب مورد نیاز خود در زمینه آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و سایر کاربردها مانند مصارف تفریحی را به دست می‌آورند. با استفاده از دستگاه آب شیرین کن می‌توان عناصر سمی آب را حذف کرد و فلزات سنگین آن را از بین برد. کیفیت محصولاتی که تولید می‌شوند افزایش پیدا می‌کند و رشد گیاهان بهتر می‌شود. 

آب شیرین کن خانگی

 در سال‌های اخیر در فروشگاههای  مختلف کشور دستگاه آب شیرین خانگی به فروش میرسد. متاسفانه بسیاری از افراد و حتی بسیاری از فروشندگان، دستگاه آب تصفیه کن را با دستگاه آب شیرین کن اشتباه می‌گیرند در صورتی که این دو دستگاه با هم متفاوت هستند و برای انجام دو کار مختلف از آنها استفاده می‌شود. دستگاه آب شیرین کن هم به صورت صنعتی و هم به صورت خانگی وجود دارد. دستگاه آب شیرین کن خانگی مدل‌ها و انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها هم کارایی خاص خود را دارا می‌باشند. بعضی از انواع آب شیرین کن‌های خانگی، حساسیت بالایی بر روی کیفیت آب تولیدی دارند و آب آشامیدنی تولیدی توسط آن‌ها، کیفیت بسیار بالایی دارد. در واقع این نوع آب شیرین کن‌ها کیفیت آب را به بیشترین حد ممکن ارتقا می‌دهند ولی بعضی از انواع آب شیرین کن‌های خانگی  حساسیت کمتری به کیفیت آب تولیدی دارند. برخی از دستگاه‌های آب شیرین کن پیچیدگی زیادی دارند و برخی دیگر از پیچیدگی کمتری برخوردار هستند. هرچقدر کیفیت آب شیرین کن خانگی بالاتر باشد توانایی بیشتری در حذف ذرات مضری که در آب وجود دارند و باعث آلودگی آن شده اند خواهد داشت.

آب شیرین کن خانگی برای شیرین کردن آب دریا نیز استفاده می‌شوند. در این نوع از دستگاه‌ها از فناوری اسمز معکوس برای جداسازی مولکول‌های آب از آب دریا استفاده می‌کند. آب اقیانوس تحت فشار بسیار بالا از طریق هزاران غشای نیمه تراوا که محکم پیچیده شده اند عبور می‌کند. غشاها به مولکول‌های کوچکتر آب اجازه عبور می‌دهند و به نمک و سایر ناخالصی‌ها اجازه عبور نمی دهند. آب شیرین شده توسط این دستگاه‌ها به شرطی که تمیز باشد و تصفیه شده باشد، برای نوشیدن کاملاً مناسب است. دستگاه‌های اسمز معکوس برای تصفیه آب از چند فیلتر استفاده می‌کنند و ناخالصی‌های آب جذب همین فیلترها می‌شوند. به همین جهت باید فیلترهای این دستگاه‌ها در دوره‌های مشخصی عوض شوند. همانطور که گفتیم دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از این تفاوت‌ها تعداد مرحله ای است که برای شیرین کردن آب استفاده می‌کنند. هر چه مراحلی که بر روی این مایع حیاتی اعمال شود بیشتر باشد، آب خروجی به آب مقطر نزدیک تر است. در نتیجه بهترین دستگاه، سیستمی می‌باشد که در نهایت املاح مفید نیز به آب اضافه کند. اگر در زمینه انتخاب دستگاه آب شیرین کن خانگی سوالات حل نشده ای دارید، کارشناسان ما در سرو آب آماده پاسخگویی به سوالات شما هموطنان عزیز می‌باشند. 

خرید آب شیرین کن

نمکزدایی آب دریا - sarvwater.com

قبل از تهیه و خرید دستگاه آب شیرین کن باید به کاربردی که از آن انتظار دارید توجه کنید. دستگاه‌های آب شیرین کن در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند. برای مثال می‌توانید از دستگاه آب شیرین کن در بیمارستان‌ها، در بخش کشاورزی، در بخش صنعت، در خانه‌ها و … استفاده کرد. همچنین آب شیرین کن‌ها دارای انواع مختلف گلخانه ای، حرارتی و دریایی هستند. در هنگام خرید دستگاه آب شیرین کن باید به انواع مختلف آن دقت کرد. ظرفیت دستگاه‌های آب شیرین کن مقوله مهمی است که هنگام خرید دستگاه باید به آن اهمیت دهید. مطمئنا دستگاه‌هایی که در کارخانه‌ها استفاده می‌شوند باید دارای ظرفیت‌های بالایی باشند و دستگاه‌های با ظرفیت پایین در این مکان‌ها عملا ناکارآمد هستند. مولفه ای که نشان دهنده ظرفیت دستگاه‌های آب شیرین کن است تعداد فیلترهایی می‌باشد که در ممبران آن‌ها به کار رفته است. نکته ای که بهتر است در هنگام خرید دستگاه آب شیرین کن به آن اهمیت دهید خرید ظرفیت‌های بالاتر آن است. هرچه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد باعث می‌شود قطعات آن هنگام تصفیه آب دچار آسیب نشود.

خرید آب شیرین کن کاری است که نیاز به تخصص و تجربه دارد. هر مکانی و هر کاربردی نیاز به دستگاه مخصوص به خود دارد که بهتر است با نظرات کارشناسی شده خریداری شود. شرکت سرو آب، شرکتی است که در زمینه طراحی، تولید، نصب و راه اندازی دستگاه‌های مختلف آب شیرین کن فعالیت می‌کند. این شرکت با بهره بری از کارشناسان خبره و مجرب از سال 1382 در این زمینه فعالیت می‌کند و در پروژه‌های متعددی در صنایع مختلف همکاری داشته است. کارشناسان شرکت سرو آب آماده خدمات رسانی و ارائه مشاوره به خریداران دستگاه‌های آب شیرین کن هستند تا آن‌ها بتوانند با دیدی بازتر و کارشناسی شده تر دستگاه مورد نیاز خود را خریداری کنند. کارشناسان شرکت سرو آب، ابتدا هدف شما از خریداری دستگاه تصفیه آب را جویا می‌شوند و سپس با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید بهترین دستگاه ممکن را به شما پیشنهاد می‌کنند. 

تفاوت آب شیرین کن و تصفیه آب

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد وجود دارد تفاوت بین دستگاه تصفیه آب و دستگاه آب شیرین کن است. بسیاری از افرادی که به دنبال خرید دستگاهی برای تصفیه آب هستند نمیدانند که تفاوت دستگاه تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن چیست و کدام یک را باید خریداری کنند. در معنای عامیانه، باید بگوییم هر دو دستگاه آب تصفیه کن و آب شیرین کن یکی هستند؛ ولی اگر بخواهیم تخصصی و دقیق به مسئله نگاه کنیم تفاوت‌هایی در این دو دستگاه وجود دارد.

نقطه تمایز بین این دو دستگاه، در سیستم تصفیه آب موجود در آنها می‌باشد. در واقع سیستم تصفیه آب در دستگاه آب شیرین کن با سیستم تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب با یکدیگر متفاوت هستند. روشهای تصفیه آب نیز شیوه‌های مختلفی دارد. روش فیلتراسیون، روش اشعه ماورای بنفش، روش اولترا فیلتریشن و غیره از انواع روش‌های تصفیه آب هستند. از مهمترین فناوری‌ها و روش‌های تصفیه آب، روش اسمز معکوس می‌باشد. روش اسمز معکوس ویژگی‌های بسیار مفیدی دارد و همین امر باعث شده است که استفاده‌های بسیاری از آن شود. هدف از اختراع دستگاه اسمز معکوس در ابتدا شیرین کردن آب دریا بود که واقعاً هم موفق به انجام این عمل شد و توانست آب شور دریا را به آب شیرین تبدیل کند. در واقع، وظیفه اصلی این دستگاه، نمک زدایی آب دریا است. پس از گذشت مدت زمان نه چندان زیادی، نمونه‌های ضعیف تری از همین دستگاه وارد بازار شد که در خانه‌ها به کار رفت. این دستگاه‌های ضعیف تر می‌توانستند سختی آب شیرین را از بین ببرند و یا اینکه آبهایی که به میزان خیلی کمی شور هستند را شیرین کنند. چون آب ورودی به این دستگاه‌ها آب شور نبود و در واقع آب شیرین به حساب می‌آمد و نمی شد کلمه آب شیرین کن را برای آنها استفاده کرد و به جای این عبارت از عبارت تصفیه آب بهره گرفته شد.

سوالات متداول دستگاه آب شیرین کن

تبدیل آب شور به آب شیرین به آسانی انجام نمی گیرد و باید از فرآیندهای مکانیکی و حرارتی برای این تبدیل استفاده کرد. برای تبدیل آب شور به آب شیرین از دستگاه آب شیرین کن استفاده می کنند.

  • آب شیرین کن خانگی
  • آب شیرین کن صنعتی
  • آب شیرین کن نیمه صنعتی
  • آب شیرین کن دریایی
  • آب شیرین کن حرارتی
  • آب شیرین کن بیمارستانی
  • آب شیرین کن گلخانه ای
  • آب شیرین کن قابل حمل
  • آب شیرین کن خورشیدی
  •  
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
Facebook
Twitter
Pinterest
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *