شرکت سروآب انرژی

آب شیرین کن صنعتی


آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه RO که با نام اسمز معکوس نیز شناخته می شود، به منظور تصفیه و شیرین سازی آب در مقیاس بزرگ و صنعتی استفاده می شود و به خصوص در مناطق گرمسیر و مناطقی که با کمبود آب شرب مواجه هستند بسیار کارآمد است.

فهرست مطالب

بررسی آب شیرین کن صنعتی

در حال حاضر که مسئله کمبود آب یکی از اساسی ترین دغدغه های بشر به شمار می رود، راه حل های مختلفی جهت تامین آب مورد نیاز مطرح شده است و آب شیرین کن صنعتی یکی از کارآمد ترین راه حل ها به شمار می رود. دستگاه این دستگاه می تواند آبهای نسبتا شور تا آب های خیلی شور را شیرین کند و روند کار آن از طبیعت الهام گرفته شده است.
از جمله مزایای استفاده از آب شیرین کن صنعتی می توان به:
مصرف پایین انرژی، امکان کار مداوم بدون نیاز به توقف های ادواری، تصفیه نهایی پسآب، مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر روشهای تصفیه آب، ایجاد آب مقطر با کیفیت برای مصارف پزشکی و صنعتی، عدم عبور املاح، باکتری ها، ویروس ها، هزینه پایین تامین و نگهداری، کاهش مصرف آب به دلیل بکارگیری مجدد آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی، سازگاری با شرایط اقلیمی متفاوت و قابلیت بکارگیری در صنایع سنگین و نیمه سنگین اشاره کرد.
شرکت سرو آب انرژی یکی از پیشگامان تولید و نصب آب شیرین کن صنعتی می باشد.

آب شیرین کن صنعتی-سرو آب


برای خواندن مطالب درمورد نمک زدایی آب دریا میتوانید:

نحوه کار آب شیرین کن صنعتی

تصفیه آب صنعتی از گذشته تا امروز با استفاده از روش های مختلفی قابل انجام است. موثرترین روشی که امروزه برای تصفیه آب صنعتی استفاده می شود اسمز معکوس (RO) است که نسبت به سایر روش ها هزینه ی کمتری دارد و موثر ترین و مقرون به صرفه ترین روش دراین دستگاه ها به شمار می رود.
آب شیرین کن صنعتی بر پایه قانون کلی تمایل به مهاجرت آب شیرین به سمت آب شور ساخته شده است و طی چهار مرحله ی پیش تصفیه، پمپاژ با فشار بالا، فیلتراسیون و گند زدایی آب خروجی آب شور را به آب شیرین تبدیل می کند.

آب شیرین کن صنعتی-سرو آب

مهم ترین فرآیند اصلی نمک زدایی و جداسازی یون های محلول در آب های شور فناوری اسمز معکوس است. در این فرآیند با اعمال فشار آب شوری که املاح دارد و از دریا، چاه، قنات ها و نهرهای زیر زمینی استخراج شده را به سمت آّب شیرین هدایت نموده تا از غشای نیمه تراوا عبور کند. این غشا با منافذ بسیار ریزی که دارد املاح و یون هایی که در آب وجود دارند را حذف می کند
و بدین ترتیب آب بدون املاح از سوی دیگر غشا به بیرون از دستگاه انتقال پیدا کرده و آب شیرین به دست می آید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. به آبی که از لایه های غشای نیمه تراوا خارج شده، آب تصفیه شده می گویند. همچنین آبی که اجازه خروج از دستگاه آب شیرین کن صنعتی پیدا نمی کند، پسآب یا دور ریز نام دارد.


برای خواندن مطالب درمورد دستگاه آب شیرین کن میتوانید:

این دستگاه قادر به پاک سازی آب هایی با حجم بیشتر از ۵ متر مکعب می باشد. علاوه بر حذف هرگونه شوری، تلخی، مواد جامد و مزه های ناخوشایند آب، این دستگاه می تواند املاح آب از جمله کلسیم و منیزیم را تا حد استاندارد تنظیم کند. توجه داشته باشید که پس از چند مرتبه استفاده از این دستگاه، نیاز به شستشوی فیلتر و غشای نیمه تراوا با روش‌های مختلف از جمله بک واش و مواد شیمیایی می باشد.

از آب شیرین کن صنعتی می توان در تولید آب شرب، کشاورزی و تولید دارو، دام و طیور، نیروگاه های بخار، استخر ها، دستگاه دیالیز بیمارستان ها، مراکز تجاری‌و مسکونی بسیار بزرگ و… استفاده کرد.
آبی که توسط دستگاه آب شیرین کن تولید می شود مطابق با استانداردها است و از نظر بهداشتی مورد تایید می باشد، به همین دلیل در صنایع مختلفی از دستگاه تصفیه آب استفاده می کنند.

طریقه ی نصب آب شیرین کن صنعتی

نصب و راه اندازی دستگاه این دستگاه یکی از فاکتورهای اساسی در جهت بهره‌برداری از این دستگاه می باشد، به این خاطر شما باید شرکت تولید کننده ی مجرب و متخصص را انتخاب کنید، کارشناس مورد نظر باید اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند آن را در اختیار اپراتور دستگاه قرار دهد، یکی از این آموزش های مهم این است که نصاب باید به اپراتور پر کردن چک لیست نگهداری از دستگاه به صورت مداوم را آموزش دهد. این کار باعث بهره وری از دستگاه آب شیرین کن می شود. شرکت سرو آب انرژی دارای متخصصان بسیاری در زمینه طراحی و نصب آب شیرین کن صنعتی می باشد.

کاهش منابع آب جهانی و همچنین افزایش نیاز به منابع قابل استفاده در بخش هایی مانند گلخانه ها، کشاورزی، کارخانجات، صنایع مختلف و… موجب شده که استفاده از سیستم های تصفیه آب ضرورت بیشتری پیدا کند. از طرفی هزینه های سنگین تصفیه آب صنعتی باعث شده صنایع مختلف نیازمند به نیروهای متخصص برای طراحی سیستم های تصفیه آب و آب شیرین کن صنعتی باشند.
آب تصفیه شده در زمینه های مختلف و تولید هرچه که شما در زندگی روزمره از آن استفاده می کنید تاثیر بسیار مهمی دارد، چرا که کیفیت آب در کیفیت محصولات غذایی ، گلخانه ای و کیفیت محصولات کارخانجات و همچنین در مراکز بهداشتی مثل مراکز دیالیز نقش مهمی را دارا می باشد. از این رو نیاز به نصب دستگاه آب شیرین کن روز به روز بیشتر می شود، شما می توانید جهت تهیه و نصب دستگاه به سایت سرو آب انرژی مراجعه کرده و در کمترین زمان ممکن آن را تهیه کنید.


برای خواندن مطالب درمورد تصفیه آب میتوانید:

کاربرد آب شیرین کن در صنایع

آب شیرین کن در صنایع مختلفی از قبیل صنایع داروسازی، کشاورزی، باغبانی، صنایع مربوط به تولید آب شیرین، صنایع مربوط به تولید مواد نوشیدنی و … کاربرد دارد. یکی از موارد کاربرد آب شیرین کن در صنایع، در تولید مواد نوشیدنی است. کیفیت نوشیدنی‌هایی که تولید می‌گردند با کیفیت آبی که در خط تولید، تولید می‌گردد رابطه مستقیمی دارد. تقریبا همه کارخانه‌هایی که مواد نوشیدنی مختلف تولید می‌کنند از سیستم‌های تصفیه آب شیرین کن غشایی یا همان سیستم های تصفیه آب شیرین اسمز معکوس بهره می‌گیرند. استفاده از آب شیرین کن غشایی برای تصفیه آب باعث می‌شود میزان املاح موجود درون آب کم تر شود. همین امر باعث می‌شود مزه نوشیدنی تولید شده، بهتر شود. نکته مهمی که در مورد آب شیرین کن غشایی باید به آن توجه ویژه ای کرد این است که باید این دستگاه از قطعاتی ساخته شود که استاندارد غذایی داشته باشند وگرنه نمی توان از آن در تولید مواد نوشیدنی استفاده کرد.

 کاربرد آب شیرین کن صنعتی در تولید مواد نوشیدنی: آب شیرین کن صنعتی نسبت به آب شیرین کن معمولی، مزایای فراوانی دارد از جمله اینکه آب شیرین کن صنعتی می‌تواند با فشار پایین آب هم کار کند ولی آب شیرین کن معمولی نمی تواند با فشار پایین آب کار کند.

 کاربرد آب شیرین کن صنعتی در کشاورزی: متاسفانه در چند دهه اخیر، وضعیت بارندگی در کشور ما اصلا خوب نبوده و از آن بدتر، مصرف آب هم بیشتر از حد بوده است. در واقع، هرساله میزان مصرف آب بیشتر از میزان بارندگی در آن سال بوده است و همین امر هم باعث شده علاوه بر آبهای سطحی، آبهای زیرزمینی هم به میزان زیادی استفاده شوند. می‌دانید که درصد بسیار بالایی از مصرف آب در کشور ما به مصرف آب در بخش کشاورزی مربوط می‌شود. استفاده بی رویه از آبهای سطحی و آبهای زیر زمینی موجب گردیده که شوری زیادی در آبهای زیر زمینی احساس شود. این شوری آب، آسیب بسیار جدی و جبران ناپذیری به باغها و مزارع و زمین‌های کشاورزی وارد می‌آورد. در واقع شوری موجود در آب فقط محصولات یک سال زمین کشاورزی و باغ را خراب نمی کند بلکه باعث شور شدن خاک می‌شود. شور شدن خاک هم به معنای از دست رفتن امکان هر نوع کشاورزی و باغبانی در زمین می‌باشد. در واقع شور شدن خاک، یعنی تبدیل شدن آن خاک به کویر بی آب و علف. استفاده از آب شیرین کن صنعتی می‌تواند باعث شود این معضل بسیار بزرگ تا حدی برطرف شود و باغ‌ها و مزارع و زمین‌های کشاورزی از داشتن آب شیرین بی بهره نباشند.

آب شیرین کن صنعتی - sarvwater.com

آب شیرین کن غشایی یا همان آب شیرین کن ممبران از بهترین راه حل‌های کم کردن شوری موجود در آب است. امروزه از آب شیرین کن غشایی به میزان بسیار زیادی در باغ‌ها و مزارع و … استفاده می‌شود. البته از آب شیرین کن‌های غشایی در گلخانه‌ها هم بهره گرفته می‌شود. بر روی این نکته هم تاکید داشته باشیم که استفاده از آب شیرین کن صنعتی در کشاورزی و باغ داری و گل خانه‌ها باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

مزایای دستگاه آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن‌های صنعتی دستگاه‌هایی هستند که علاوه بر استفاده در صنایع مختلف در کارهای کشاورزی نیز کاربرد دارند. همچنین از این دستگاه‌ها در بخش‌های خانگی نیز استفاده می‌شود. دستگاه آب شیرین کن صنعتی به روش اسمز معکوس کار خود را انجام می‌دهد. استفاده از این دستگاه مزایایی را در بر دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

1. یکی از مهم ترین دلایلی که محبوبیت استفاده از آب شیرین کن صنعتی را افزایش داده است، قیمت بهینه و مقرون به صرفه آن می باشد. از نظر هزینه ای هم، استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی در مقایسه با روش‌های دیگر، قیمت منطقی تری برای استفاده کننده دارد.

2. بعد از خریداری دستگاه آب شیرین کن صنعتی نوبت به نصب و راه اندازی آن می‌رسد که این کار باید توسط متخصص همان امر انجام شود. از جمله مزیت‌های دستگاه آب شیرین کن صنعتی، پایین بودن هزینه نصب و راه اندازی آن می‌باشد.

آب شیرین کن صنعتی - sarvwater.com

3. راندمان دستگاه و بازدهی دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز فاکتور مهم دیگر در خرید این دستگاه می‌باشد. بازدهی دستگاه آب شیرین کن صنعتی در درجه بالایی می‌باشد.

4. آب غلیظی که در دستگاه تولید می‌شود را می‌توان دوباره به محیط زیست برگرداند که یکی دیگر از مزایای دستگاه آب شیرین کن صنعتی می‌باشد. استفاده از دستگاه‌های دوست دار محیط زیست مساله ای می‌باشد که در هنگام تهیه دستگاه باید به آن دقت شود. همچنین اگر قصد برگرداندن آب غلیظ تولید شده توسط آب شیرین کن را به طبیعت نداشته باشید، می توان از آن آب دوباره در دستگاه استفاده کرد.

5. مصرف کنندگان در کنار قیمت و کیفیت مناسب دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی به دنبال دستگاهی هستند که استفاده از آن راحت باشد و پیچیدگی خاصی نداشته باشد تا بتوانند آن را به راحتی راه بیاندازند و یا متوقف کنند. دستگاه آب شیرین کن صنعتی این ویژگی را نیز دارا می‌باشد.

6. یک ابزار یا دستگاه هر چقدر هم که با کیفیت باشد و به درستی کار کند، مطمئنا زمان‌هایی به وجود خواهد آمد که نیاز به تعمیر داشته باشد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی هزینه زیادی برای نگهداری و تعمیر نیاز ندارد و در نتیجه کسی که از آن استفاده می‌کند از این نظر نیز راضی خواهد بود.

آب شیرین کن صنعتی - sarvwater.com

7. فرایند شیرین کردن آب نیاز به دستگاه دارد و هر دستگاهی هم برای اینکه بتواند کار کند باید انرژی مصرف کند. روش‌های مختلف تصفیه آب، در میزان مصرف انرژی با هم متفاوت هستند. بهترین روش تصفیه آب، روشی می‌باشد که مصرف انرژی پایینی داشته باشد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی از نظر مصرف انرژی نیز بهینه است.

8. هر دستگاهی برای اینکه بتواند به درستی کار کند و خراب نشود باید به صورت دوره ای خاموش شود، خنک شود و بعد از گذر چند دقیقه دوباره از آن استفاده شود. دستگاه آب شیرین کن صنعتی به صورت پی در پی می‌تواند کار بکند و نیاز به خاموش کردن‌های دوره ای ندارد.

9. ویروس‌ها، باکتری‌ها و مواد تب زا، مولفه‌هایی هستند که باعث آلوده شدن آب می‌شوند و زمانی که آب وارد فرایند شیرین شدن می‌شود باید از ورود این مواد به درون آب جلوگیری کرد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی اجازه ورود این مولفه‌ها از ممبران‌ها را نمی دهد و تمامی میکروب‌ها و آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

تجهیزات دستگاه آب شیرین کن صنعتی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی بخش های مختلفی دارد که هر کدام وظیفه به خصوصی بر عهده دارند. در این بخش به بررسی اجزای مختلف دستگاه آب شیرین کن صنعتی می‌پردازیم.

1. به منظور بالا بردن و تقویت فشار آب در دستگاه آب شیرین کن از مولفه ای به نام بوستر پمپ پکیج استفاده می‌شود. زیرا فشار آب باید در سطح قابل قبولی باشد.

2. برای از بین بردن ذراتی که در آب معلق هستند مانند باکتری‌ها، پلانکتون‌ها، مواد آلی و رنگ‌ها باید از مولفه ای به نام فیلتر شنی استفاده کرد.

آب شیرین کن صنعتی - sarvwater.com

3. برخی از مواد آلاینده موجود در آب مانند کلر و سایر آلاینده‌های مشابه عمر غشای RO را کاهش می‌دهند و بر عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارند که باید از داخل آب حذف شوند. همچنین برای بهتر کردن بو و طعم آب نیز باید مولفه ای در دستگاه وجود داشته باشد که این عملیات را انجام دهد. به این مولفه فیلتر کربن گفته می‌شود.

4. برخی از مواقع آلودگی‌های سنگینی در آب وجود دارند که باید مولفه ای در دستگاه برای از بین آن وجود داشته باشد. به این عضو از دستگاه، فیلتر کارتریج دستگاه آب شیرین کن صنعتی گفته می‌شود. این مولفه فیلتر پولیش نهایی می‌باشد. 

5. برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشای دستگاه آب شیرین کن صنعتی به یک ماده افزودنی به نام آنتی اسکالانت نیاز است. نام دیگر این ماده افزودنی، سیستم تزریق ضد رسوب می‌باشد.

6. المنت‌های دستگاه آب شیرین کن صنعتی باید بتوانند در جریان یکنواختی فعالیت کنند که برای فراهم کردن این شرایط از پمپ فشار بالا استفاده می‌شود.

7. دستگاه آب شیرین کن صنعتی این قابلیت را دارد که پساب‌های صنعتی و یا آب دریا و یا آب شور را نیز تصفیه کند. مولفه ای که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممبران RO نام دارد.

8. محفظه تحت فشار بخش دیگری از دستگاه آب شیرین کن صنعتی می‌باشد که غشاها در آن قرار دارند. این محفظه وظیفه مهار غشا را بر عهده دارد و می‌تواند در برابر فشارهای زیادی که غشاها به آن نیاز دارند مقاومت کنند.

9. هر خط آب برای اینکه بتواند بر فشار موجود در آن خط نظارت داشته باشد نیاز به یک گیج فشار دارد. گیج‌ها را می‌توان روی صفحه کنترل دستگاه اسمز معکوس و یا بر روی هر خط آب به صورت جداگانه نصب کرد.

آب شیرین کن صنعتی - sarvwater.com

10. برای اینکه بتوان مقدار مایع و یا گاز درون لوله‌ها را اندازه گیری کرد و یا اینکه بتوان سرعت جریان آن‌ها را اندازه گرفت باید از مولفه ای به نام جریان سنج یا فلومتر استفاده کرد.

11. برای مشخص کردن میزان شفافیت آب و یا اینکه بتوان میزان مواد جامد محلول در آب را اندازه گیری کرد باید از مولفه ای به نام TDS متر استفاده کرد.

12. مخزن‌ها همیشه در یک سطح مشخصی از آب باید قرار داشته باشند و اگر مقدار آب درون آن‌ها از میزان آبی که باید در مخزن باشد کم تر باشد باید با استفاده از مولفه ای به نام سوییچ فشار پایین سیستم روشن شود.

13. همچنین در مواقعی که مخزن فول می‌شود باید با استفاده از مولفه ای به نام سوئیچ فشار بالا، سیستم خاموش شود.

14. برای افزایش دادن فشار آب به درون یونیت اسمز معکوس باید از پمپ تقویت کننده استفاده شود.

سخن پایانی

با استفاده از این دستگاه با ظرفیت متناسب می توان آلودگی ها و املاح آب را به مقدار قابل توجهی کاهش داد و این دستگاه می تواند بسیار کاربردی باشد. اما مسئله ای که وجود داد این است که حتما باید از یک برند معتبر خریداری شود و توسط نیروهای متخصص و حرفه ای نصب شود تا بتواند عملکرد صحیح و قابل قبولی داشته باشد.

سوالات متداول آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن یا دستگاه RO که با نام اسمز معکوس نیز شناخته می شود، به منظور تصفیه و شیرین سازی آب در مقیاس بزرگ و صنعتی استفاده می شود.

مصرف پایین انرژی، امکان کار مداوم بدون نیاز به توقف های ادواری، تصفیه نهایی پسآب، مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر روشهای تصفیه آب، ایجاد آب مقطر با کیفیت برای مصارف پزشکی و صنعتی، عدم عبور املاح، باکتری ها، ویروس ها، هزینه پایین تامین و نگهداری، کاهش مصرف آب به دلیل بکارگیری مجدد آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی، سازگاری با شرایط اقلیمی متفاوت و قابلیت بکارگیری در صنایع سنگین و نیمه سنگین

تصفیه آب صنعتی از گذشته تا امروز با استفاده از روش های مختلفی قابل انجام است. موثرترین روشی که امروزه برای تصفیه آب صنعتی استفاده می شود اسمز معکوس (RO) است که نسبت به سایر روش ها هزینه ی کمتری دارد و موثر ترین و مقرون به صرفه ترین روش به شمار می رود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
Facebook
Twitter
Pinterest
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *